Kansen en knelpunten bij het uitwisselen van medewerkers in en buiten het onderwijs

16 apr. 2024 // Impact Sessie

Kansen en knelpunten bij het uitwisselen van medewerkers in en buiten het onderwijs

Ellen Koop Msc / Simone van der Velde

Inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen

Een kernboodschap van Fontys for Society is flexibel inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen. Hierbij werken studenten, docenten, onderzoekers en werkveld grensoverstijgend samen en raken leren en werken steeds meer met elkaar vervlochten. Op dit moment is er op veel plekken binnen en buiten het onderwijs sprake van grote arbeidstekorten. Door de dalende instroom van studenten hebben veel Fontys instituten echter te maken met ruimte in de formatie.


Denken in mogelijkheden
Deze situatie biedt kansen om medewerkers (deels) uit te lenen of over te dragen aan werkveldpartners binnen en buiten het onderwijs. Naast dat dit een interessante loopbaanstap biedt voor medewerkers in het kader van een leven lang ontwikkelen, biedt het ook kansen voor een sterkere verbinding met werkveldpartners.

Ervaringen en inzichten
In deze sessie delen Ellen Koop (Professional doctorate kandidaat ‘de duurzame meerwaarde van hybride professionals’ bij het lectoraat Dynamische Talentinterventies van Fontys HRM&P) en Simone van der Velde (Matcher bedrijfsleven en onderwijs bij Brainport Development, Onderwijskundig en docent bij Fontys Educatief Centrum & PTH) de ervaringen en inzichten uit de Brainport pilot ‘de hybride tech docent als verbinder tussen onderwijs en bedrijfsleven’. Hierbij hebben 160 technici voor een halve tot een dag per week in het onderwijs gewerkt (van primair onderwijs tot aan de universiteit). De handreiking en tools die hierbij zijn opgeleverd, gebruiken we om kansen en knelpunten te verkennen voor Fontys medewerkers om (gedeeltelijk) bij werkveldpartners aan de slag te gaan.

Presentatie: Ellen Koop Msc en Simone van der Velde
Vorm: Mix & Match - Online (MS-Teams)
Datum: 16 april 2024
Tijd: 15:00u – 16:00u

Doelgroep

  1. Fontys medewerkers die zelf interesse hebben om (gedeeltelijk) bij een werkveldpartner binnen of buiten het onderwijs te gaan werken.
  2. Fontys medewerkers die bijvoorbeeld als leidinggevende of HR Business partner bij dit proces betrokken zijn.
  3. Werkveldpartners binnen en buiten het onderwijs die mogelijk interesse hebben om Fontys medewerkers (gedeeltelijk) binnen hun organisatie te laten werken.

Programma
Het eerste gedeelte zal zich richt zich op het delen van inzichten en ervaringen uit de Brainport pilot ‘de hybride techniek docent’. Daarna volgt een interactief gedeelte waar ruimte is voor vragen en het verkennen van kansen en knelpunten.

Doel
Het doel van de sessie is tweeledig. Enerzijds wordt je meegenomen in de inzichten en ervaringen die zijn opgedaan in een project waarbij 160 technici voor 4 tot 8 uur per week in het onderwijs zijn gaan werken. Anderzijds bespreken we hoe we deze inzichten kunnen vertalen naar mogelijkheden voor Fontys medewerkers om (gedeeltelijk) bij werkveldpartners aan te slag te gaan.
 

Aanmelden