Multidisciplinair praktijkgericht onderzoek
Betrokken lectoraten
Kenniscentrum Leven Lang Ontwikkelen
Multidisciplinair praktijkgericht onderzoek
Kenniscentrum Leven Lang Ontwikkelen
Het doel van een lectoraat binnen Fontys Hogeschool is om praktijkgericht onderzoek te verrichten dat bijdraagt aan de verbetering en vernieuwing van het beroepsonderwijs en de beroepspraktijk. Lectoraten richten zich op het ontwikkelen en verspreiden van kennis, methoden en innovaties binnen hun specifieke vakgebieden. Een lectoraat staat onder leiding van de lector, die expert is in een bepaald vakgebied. De lector werkt samen met een kenniskring, docenten en (externe) experts.
Lectoraten werken nauw samen met studenten, docenten, en professionals uit het werkveld om relevante onderzoeksresultaten te integreren in het onderwijs en de beroepspraktijk. Hierdoor bevorderen lectoraten de professionele ontwikkeling van studenten en docenten en dragen ze bij aan de maatschappelijke relevantie en de kwaliteit van het onderwijs.
In het kenniscentrum bundelen we de kennis en expertise van verschillende lectoraten binnen Fontys. Ben je nieuwsgierig, heb je vragen of wil je meer weten? Neem dan contact met ons op.
Lector: Prof. dr. M.A.G. (Marian) Thunnissen
Ontwikkelen en benutten van talent in de werkcontext
Het lectoraat Dynamische Talentinterventies doet onderzoek naar het ontdekken, ontwikkelen en benutten van talent in de werkcontext. Het is onze ambitie om eraan bij te dragen dat ieder individu de kans krijgt in een context te werken waarin professionals diens talenten kan ontdekken, ontwikkelen en benutten en daardoor betekenisvol werk kan vervullen.
Lectoren: Dr. A.A. (Anje) Ros en Prof.dr. A.W.E.A. (Anouke) Bakx
Ontwikkeling van onderwijsprofessionals
Dit lectoraat richt zich op de ontwikkeling van (toekomstige) leraren, onderwijsprofessionals en leidinggevenden. We ontwikkelen kennis en handvatten en verspreiden en implementeren deze. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met de onderwijspraktijk, andere lectoren en onderzoekers. Ons doel is kennis te delen en onderzoek te doen ter ondersteuning van complexe onderwijsprocessen.
Lector: V.R. (Vincent) Pijnenburg
Onderzoek naar Nederlands-Duitse ontwikkelkansen
Om bij te dragen aan Europese, nationale en regionale ambities, voert het lectoraat toegepast onderzoek uit naar vraagstukken in het Nederlands-Duitse grensland. Het doel van het onderzoek van CBBD is om mensen, organisaties en regionale netwerken bewust te maken van en te ondersteunen bij het benutten van ontwikkelkansen aan beide zijden van de grens.
Lector: dr. E.E.M. (Evelyne) Meens
Veerkracht en wendbaarheid voor young professionals
We zien een veranderende samenleving die steeds meer veerkracht en wendbaarheid vraagt van ieder van ons. Dit kan voor studenten en jonge professionals een uitdaging vormen. Daarom wil het lectoraat Leren Floreren door praktijkgericht onderzoek kennis en tools ontwikkelen om studenten en jonge professionals in het onderwijssysteem bewustwording en een uitgebreider handelingsrepertoire mee te geven.
Lector: Dr. M.W.C. (Miranda) Snoeren-Teunissen
Innovatief samenwerken en leren
Het lectoraat onderzoekt het samenwerken, leren, onderzoeken en innoveren over de traditionele grenzen van onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk heen. Het richt zich op hoe lerend en onderzoekend samenwerken in de beroepspraktijk en binnen de regio vorm kan krijgen en wat de impact hiervan is voor betrokkenen.
Lector: Dr. J.B.M. (Annemarie) de Vos
Professionele ontwikkeling van verpleegkundigen
Met het lectoraat Continue Professionele Ontwikkeling van Verpleegkundigen slaan Fontys Hogeschool, Avans Hogeschool en het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis de handen ineen. Zij onderzoeken hoe werken in Zorg Innovatie Centra bijdraagt aan de professionele ontwikkeling van verpleegkundigen en wat dit oplevert in termen van bevlogenheid, werkplezier en behoud.
Lectoren: S. (Steven) de Vos en D. (Dave) van Kann
Slimme en duurzame oplossingen voor sport en beweging
Het lectoraat werkt samen met scholen en bedrijven om slimme oplossingen te vinden voor sport en beweging die verantwoord en duurzaam zijn. We willen dat mensen op een passende manier kunnen sporten en bewegen, waar ze ook zijn. We denken aan kinderen die plezier hebben in gymles, volwassenen die actief blijven in hun drukke leven, en ouderen die weer genieten van bewegen.
Lector: Dr. C.J. (Cees-Jan) Pen
Duurzame economische groei en innovatie
Het lectoraat wil enerzijds een praktijkbijdrage leveren aan het begrip en de verklaring van pijlers voor duurzame economische groei in de Brainportregio en anderzijds praktijkgericht nieuwe bouwstenen en innovaties rondom digitalisering en klimaatverandering opsporen om een veerkrachtige regio te blijven.
Lector: Dr.ir. G.J.J. (Ger) Post
Toegepast onderzoek voor technische bedrijfskunde
In dit lectoraat staat toegepast integraal onderzoek centraal, gericht op bedrijfskundige vraagstukken binnen een technische context. Er wordt gestreefd naar verdieping in gespecialiseerde bedrijfskundige kennis, met een focus die reikt van de lokale technisch bedrijfskundige beroepspraktijk tot ver daarbuiten.
Lector: Dr. L. (Linda) van den Bergh
Gelijke onderwijskansen voor alle studenten
Dit lectoraat richt zich op het tegemoetkomen aan de onderwijsbehoeften van alle studenten, zodat zij zich gezien en gewaardeerd voelen. We werken aan gelijke kansen door de relatie tussen opvattingen, verwachtingen en professioneel handelen te onderzoeken. Onze missie is het bevorderen van optimale ontwikkelingskansen, kansengelijkheid en inclusie in het onderwijs.
Lector a.i.: Dr. C.J. (Cees-Jan) Pen
Innovatieve circulaire transities
Het lectoraat richt zich op praktijkgericht onderzoek naar maatschappelijk inclusieve oplossingen voor circulaire transities in de MKB maakindustrie en gemeentes binnen de Fontys regio’s. We ontwikkelen interdisciplinaire onderzoeksmethoden voor circulaire transities, bouwend op multidisciplinair onderzoek. Daarnaast spelen kennisontwikkeling, actualisering van onderwijsaanbod en professionalisering van docenten een cruciale rol.