Lerende organisaties

Kwalitatief onderzoek

dr. A.A. (Anje) Ros

Lector

dr. A.A. (Anje) Ros

Lerende organisaties

Kwalitatief onderzoek

Lectoraten

Goed leraarschap, goed leiderschap

Lectoraten

Goed leraarschap, goed leiderschap

Omschrijving

Mijn doel als lector is om leraren, scholen en besturen te ondersteunen bij het werken aan onderwijsverbetering. Mijn onderzoeken richten zich dan ook op innovaties in het onderwijs. Op basis van onderzoeksresultaten ontwikkel ik samen met partners allerlei praktische tools, handvatten en publicaties en geef ik veel workshops voor leraren, schoolleiders, besturen en opleiders. Ook zet ik me in voor het onderwijs aan deze groepen professionals, van bachelor tot master. Verder heb ik een groot aantal promovendi begeleid en werk ik samen met andere lectoren aan de ontwikkeling van de Professional Doctorate Leren en Professionaliseren. 

Een belangrijke leidraad in mijn werk is het bevorderen van autonomie, zowel van leerlingen en studenten als van leraren, door het creëren van voldoende structuur en een klimaat van respect en vertrouwen. Dit past bij de ontwikkeling naar een lerende organisatie. De ontwikkeling naar een lerende organisatie en aandacht voor LLO vind ik belangrijk, omdat dit leidt tot onderwijskwaliteit en een aantrekkelijk leer- en werkklimaat voor onderwijsprofessionals. Ik doe daarom bijvoorbeeld onderzoek naar de ontwikkeling van een professionele cultuur, waarin studenten, leraren, docenten en schoolleiders evidence-informed samenwerken aan onderwijsverbetering en een reflectieve, onderzoekende houding ontwikkelen.

Ook Fontys ontwikkelt zich als lerende organisatie, die nodig is om complexe innovaties te realiseren, zoals TGO (talentgericht onderwijs). Ik draag hier graag aan bij door mee te denken over de strategie in de Regiegroep Onderwijsvernieuwing, innovaties te onderzoeken en door de ondersteunende diensten van Fontys te adviseren en professionaliseren op bovengenoemde thema’s.