Sept 2020 - Feb 2025
IMAGE
Begaafde leerlingen verdienen beter onderwijs; het impactonderzoek IMAGE richt zich op ...
Leerbiografieën
Biografisch onderzoek
Senior-onderzoeker
Leerbiografieën
Biografisch onderzoek
Goed leraarschap, goed leiderschap
Goed leraarschap, goed leiderschap
Mijn expertisegebieden omvatten sociologisch onderzoek naar de levensverhalen van verschillende generaties in relatie tot levenslang leren en ontwikkelen (leerbiografieën). Hiermee wil ik het onderzoek naar levenslang ontwikkelen verrijken met een historisch-sociologisch perspectief en verhalen over leren en levenslopen meer met elkaar verbinden. Daarnaast ben ik in zeer diverse rollen werkzaam als lerarenopleider en als expertdocent geschiedenis en maatschappijvakken.
Ik gebruik levensverhalen als onderzoeksinstrument op het gebied van leren, maar ook als middel voor empowerment. Vertellen over de eigen leerbiografie biedt zicht op het belang van omgevingsinvloeden, maar daarmee ook het perspectief om eigen handelingsmogelijkheden op het spoor te komen en daarmee gereedschap voor biografische zelfbepaling en levenslang leren te ontwikkelen. Ik ben vooral geïnteresseerd in levensverhalen in relatie tot leerkansen: wat maakt dat bepaalde groepen mensen meer, langer, anders leren dan andere groepen? Individuen die afwijken van het pad dat als standaard wordt gezien voor hun generatie, sociale afkomst en geslacht zijn dan extra interessant om duidelijk te krijgen wat sleutelfactoren zijn om af te wijken van het ‘voorgeschreven pad’. Wat zijn de belangrijkste kenmerken van hun leerbiografie? Hoe krijgt hun leren vorm binnen de historisch-maatschappelijke omgeving waarin ze leven en de sociale relaties die ze aangaan?
Ik geniet ervan om verschillende perspectieven en werelden te analyseren en met elkaar te verbinden. Ik floreer als ik samenwerk met energieke mensen om nieuwe ideeën te creëren en grenzen te overschrijden.