Maart 2023 - Dec 2023
De rol van leidinggevenden in een lerende organisatie
Een lerende organisatie word je niet vanzelf. Waarom is het zo ...
Talentgerichte leercultuur
Kwalitatief onderzoek
Senior onderzoeker
Talentgerichte leercultuur
Kwalitatief onderzoek
Dynamische Talentinterventies
Dynamische Talentinterventies
Rachel Verheijen-Tiemstra is senior onderzoeker bij het lectoraat Dynamische Talentinterventies. Binnen het lectoraat is ze kartrekker van de onderzoekslijn die zicht richt op talentgericht werken op team- en organisatieniveau en de rol die de leidinggevende hierin heeft. Talentgericht werken geeft medewerkers de gelegenheid om hun sterke punten – dat wat ze met plezier doen en waar ze goed in zijn – optimaal te benutten en verder te ontwikkelen. Een leercultuur die op talent is gericht, ondersteunt dit proces. In tijden van schaarste op de arbeidsmarkt en technologische en maatschappelijke transities die vragen om voortdurende ontwikkeling, is een leercultuur enorm belangrijk om toekomstbestendig te zijn.
Rachel is gepromoveerd aan Tilburg University met een proefschrift over inclusief leiderschap in interprofessionele contexten. Ze onderzocht hoe leidinggevenden inclusief leiderschap inzetten om samenwerking tussen professionals met een verschillende expertise te bevorderen en hoe leidinggevenden zich daarbij professioneel ontwikkelen. Inclusief leiderschap speelt een belangrijke rol wanneer er diversiteit is binnen een team, bijvoorbeeld op basis van sociaal-culturele achtergrond, leeftijd, expertise of opleidingsachtergrond. Inclusief leiderschap draagt bij aan een werkomgeving waarin medewerkers zowel verbondenheid als eigenheid ervaren en zich veilig voelen om zich uit te spreken zodat diversiteit daadwerkelijk tot meerwaarde kan leiden.