Sept 2020 - Feb 2025
IMAGE
Begaafde leerlingen verdienen beter onderwijs; het impactonderzoek IMAGE richt zich op ...
Hoogbegaafdheid
Mixed method studies
Lector
Hoogbegaafdheid
Mixed method studies
Goed leraarschap, goed leiderschap
Goed leraarschap, goed leiderschap
Anouke Bakx heeft een hybride (school)loopbaan, met een continue verbinding van theorie en praktijk in haar studietijd (pabo en psychologie) en werk (onderwijswetenschap en onderwijspraktijk). Anouke is initiatiefnemer van de POINT-onderwijsonderzoekswerkplaatsen (Passend Onderwijs Ieder Nieuw Talent), waarin leraren, studenten, pabodocenten en wetenschappers samenwerken aan beter passend onderwijs: www.point013.nl.
Ze is medeoprichter van het Wetenschappelijk Expertisecentrum RATiO (Radboud Talent in Ontwikkeling): www.ru.nl/bsi/ratio. Als voorzitter van de wetenschappelijke staf van PPF Centrum voor hoog ontwikkelingspotentieel en als bestuurslid van het National Talent Centre of the Netherlands zet ze zich in voor de optimale ontwikkeling van cognitief talent.
Expertise van Anouke betreft (hoog)begaafdheid en pedagogische sensitiviteit. Drijfveer van Anouke is het welbevinden van kinderen. Dat was ooit de reden om leerkracht te worden, om zelf goed en fijn onderwijs te kunnen verzorgen voor leerlingen. Door de overstap naar de pabo van Fontys te maken werd het mogelijk om via de opleiding nog meer leerlingen te bereiken. Ook hoopt zij middels wetenschappelijk onderzoek, het schrijven van boeken en artikelen en het ontwikkelen van producten bij te dragen aan beter en fijner onderwijs voor leerlingen. ‘Als ik op een basisschool ben en ik zie de oogjes van kinderen stralen en als ik zie hoe groot hun betrokkenheid is, dan is dat vervullend’.