Handreiking
Het combineren van werk buiten en binnen het onderwijs.
Zowel organisaties binnen als buiten het onderwijs hechten veel waarde aan leerlingen en studenten die opgeleid zijn met de meest actuele praktijkinzichten. Hybride tech docenten vervullen hierbij een cruciale rol door hun baan in het technisch bedrijfsleven te combineren met werk binnen het onderwijs. Deze docenten vormen een waardevolle aanvulling op het bestaande bestand van techniekdocenten. Bovendien wordt het combineren van banen binnen en buiten het onderwijs vaak gezien als een aantrekkelijke loopbaanstap.
Projectleider
E.M.B. (Ellen) Koop - Spoor MSc
Subsidieverstrekker
SIARAAK
Datum Project
Sept 2021 - Feb 2024
Zowel organisaties binnen als buiten het onderwijs hechten veel waarde aan leerlingen en studenten die opgeleid zijn met de meest actuele praktijkinzichten. Hybride tech docenten vervullen hierbij een cruciale rol door hun baan in het technisch bedrijfsleven te combineren met werk binnen het onderwijs. Deze docenten vormen een waardevolle aanvulling op het bestaande bestand van techniekdocenten. Bovendien wordt het combineren van banen binnen en buiten het onderwijs vaak gezien als een aantrekkelijke loopbaanstap.
Vanuit het project de hybride tech docent monitor is inzicht verkregen in succesfactoren, dilemma’s en knelpunten rondom een groep hybride docenten die gekoppeld is aan de Brainport pilot de Hybride Techniek Docent. Zowel vanuit het onderwijs als de bedrijven waar hybride docenten werkzaam zijn, is de vraag gekomen voor verder onderzoek naar het proces om technici uit het bedrijfsleven te interesseren en te begeleiden naar een rol als techniekprofessional in het onderwijs. Ook is opgeroepenen de opgedane inzichten te vertalen naar tools om de professionele ontwikkeling van hybride tech docenten te bevorderen en hun rol als verbinder tussen onderwijs en bedrijfsleven te versterken.
Handreiking hybride professionals
De belangrijkste inzichten van dit project zijn opgenomen in een handreiking. Deze biedt handvatten en praktische tools voor professionals en werkgevers om met het hybride docentschap aan de slag te gaan. Deze zijn zo opgeschreven dat ze ook op andere sectoren dan de techniek van toepassing zijn.
Met de opbrengsten van dit onderzoeksproject kunnen bedrijven en onderwijsinstellingen de meerwaarde van hybride professionals optimaliseren, terwijl hybride professionals kunnen onderzoeken of het hybride docentschap bij hen past en hoe ze dit kunnen invullen.
Het combineren van werk buiten en binnen het onderwijs.