Organisaties Leren en Ontwikkelen

IMAGE

Impact of Activities in Gifted Education

Begaafde leerlingen verdienen beter onderwijs; het impactonderzoek IMAGE richt zich op het in kaart brengen van de effecten van diverse activiteiten die zijn uitgevoerd om hun onderwijs te verbeteren. Deze activiteiten worden gefinancierd door de OCW-subsidieregeling 'Begaafde leerlingen in primair en voortgezet onderwijs'.

Het doel van dit onderzoek is om te begrijpen hoe de ondersteuning en programma's die specifiek gericht zijn op begaafde leerlingen, bijdragen aan hun ontwikkeling en leerervaringen. Door de impact van deze initiatieven te meten, kunnen waardevolle inzichten worden verkregen die helpen bij het optimaliseren van onderwijsstrategieën en beleidsvorming.

Projectleider

Prof. dr. A.W.E.A. (Anouke ) Bakx

Subsidieverstrekker

NRO

Datum Project

Sept 2020 - Feb 2025

Begaafde leerlingen verdienen beter onderwijs; het impactonderzoek IMAGE richt zich op het in kaart brengen van de effecten van diverse activiteiten die zijn uitgevoerd om hun onderwijs te verbeteren. Deze activiteiten worden gefinancierd door de OCW-subsidieregeling 'Begaafde leerlingen in primair en voortgezet onderwijs'.

Het doel van dit onderzoek is om te begrijpen hoe de ondersteuning en programma's die specifiek gericht zijn op begaafde leerlingen, bijdragen aan hun ontwikkeling en leerervaringen. Door de impact van deze initiatieven te meten, kunnen waardevolle inzichten worden verkregen die helpen bij het optimaliseren van onderwijsstrategieën en beleidsvorming.

Welke impact maakt dit onderzoeksproject?

Het NRO heeft een subsidie van 2,7 miljoen euro toegekend voor een impactonderzoek naar interventies voor begaafdheid binnen passend onderwijs. Dit verdiepend onderzoek richt zich op de OCW-subsidieregeling 'Begaafde leerlingen in primair en voortgezet onderwijs'. Het impactonderzoek, dat loopt van 2020 tot en met 2025, wordt uitgevoerd onder de naam IMAGE (Impact of Activities in Gifted Education).

Samenwerking binnen IMAGE
Binnen het IMAGE-project werken diverse consortiumpartners samen. De projectleiding is in handen van het expertisecentrum Radboud Talent in Ontwikkeling (RATiO) van de Radboud Universiteit. Een overzicht van alle IMAGE-consortiumpartners is weergegeven in het figuur onderaan deze pagina.

Fontys' bijdrage aan het onderzoek
Namens Fontys nemen Anouke Bakx en Isabelle Diepstraten deel aan het onderzoek. Zij analyseren welke interventies op het gebied van professionalisering van leraren sinds de start van de subsidieregeling zijn ondernomen. Hierbij onderzoeken zij welke kenmerken en condities van deze professionaliseringsactiviteiten hebben bijgedragen aan de deelname en de impact ervan.

Opbrengsten
Er is veel aandacht voor kennisdeling op een voor iedereen toegankelijke manier binnen het IMAGE-project. Zo heeft er een uitgebreid literatuuronderzoek plaatsgevonden, wat zal resulteren in een rapport over werkzame elementen voor de professionalisering van leraren. Daarnaast is er een factsheet opgesteld om de belangrijkste bevindingen op een beknopte en begrijpelijke manier te presenteren. Ook is er een praktijkartikel in de maak, gericht op de toepassing van de onderzoeksresultaten in de dagelijkse onderwijspraktijk. Uiteindelijk zullen deze inspanningen leiden tot verschillende wetenschappelijke publicaties, waarmee de opgedane kennis breed gedeeld kan worden.

Projectdoelstelling

Het doel van het IMAGE-impactonderzoek is om de effectiviteit van diverse activiteiten en interventies die begaafde leerlingen ondersteunen, in kaart te brengen. Door deze inzichten kunnen onderwijsstrategieën worden geoptimaliseerd en kan de beleidsvorming rondom begaafdheid in het onderwijs verder worden verbeterd. 
 

In samenwerking met...

Naast de betrokken onderzoekers die hierboven genoemd staan, hebben de volgende professionals een belangrijke bijdrage geleverd aan dit project: 
Lisette Hornstra | Jessica Vergeer | Marjolijn van Weerdenburg | Joyce Gubbels | Kristel Dood | Mellisa in 't Zand