Werkomgeving inclusieve cultuur - opleidingen
Een tool ter bevordering van diversiteit in opleidingen
We vinden het belangrijk om een werkcultuur te creëren waarin iedereen zich thuis voelt en waar ruimte is voor diversiteit. Om dit te bevorderen werken we mee aan een werkomgeving die de opleidingen van Fontys Hogeschool Kind en Educatie helpt een cultuur te ontwikkelen waarin iedere student en iedere medewerker zich thuis voelt en ieder het gevoel heeft erbij te horen.
Projectleider
dr. E.M.M. (Isabelle) Diepstraten
Subsidieverstrekker
Ministerie van OCW
Datum Project
2022 - 2025
We vinden het belangrijk om een werkcultuur te creëren waarin iedereen zich thuis voelt en waar ruimte is voor diversiteit. Om dit te bevorderen werken we mee aan een werkomgeving die de opleidingen van Fontys Hogeschool Kind en Educatie helpt een cultuur te ontwikkelen waarin iedere student en iedere medewerker zich thuis voelt en ieder het gevoel heeft erbij te horen.
De werkomgeving waarover we spreken bevat de volgende drie dimensies:
De eerste dimensie is gericht op het bewerkstelligen van een klimaat waarin alle medewerkers en studenten – ongeacht hun uiterlijk, voorkeuren, afkomst – zich thuis voelen en gewaardeerd worden om hun unieke talenten. De tweede en derde dimensie zijn erop gericht om specifieke doelgroepen studenten aan te trekken en te behouden die momenteel ondervertegenwoordigd zijn op pabo’s, namelijk mannelijke studenten en studenten met een migratieachtergrond. Deze werkomgeving helpt opleidingen om stapsgewijs aan deze dimensies te werken.
Inclusiecan
De inclusiescan is een onderdeel van deze werkomgeving, waarmee we voor de eerste dimensie de beginsituatie kunnen vaststellen. We reiken acties aan die studenten en medewerkers helpen om aan de slag te gaan. Vervolgens maken we een werkplan voor het uitvoeren van de acties. Ter ondersteuning geven we voorbeelden, artikelen, instrumenten en tips.
De inclusiescan is een initiatief van de Alliantie Divers voor de Klas. Dit is een samenwerkingsverband tussen het ministerie van OCW, Meestert!, het Landelijk Overleg Lerarenopleiding Basisonderwijs (LOBO), Vereniging Hogescholen (VH) en de PO-Raad. Alliantie Divers voor de Klas wil werk maken van diversiteit en inclusiviteit in het primair onderwijs. Op 3 oktober 2022 hebben deze partijen samen met de pabo’s van Fontys, Hogeschool Rotterdam, Inholland, Marnix Academie en Thomas More het manifest ‘Alliantie Divers voor de klas’ ondertekend waarmee zij meer werk willen maken van diversiteit en inclusie in het onderwijs.
Op de diverse pabo’s van Fontys Hogeschool Kind en Educatie en daarbuiten worden actieplannen uitgezet ter bevordering van inclusie en diversiteit. We doen voortdurend onderzoek in hoeverre de acties daadwerkelijk worden uitgevoerd en ook resultaat opleveren.
Een cultuur creëren waarin iedereen zich thuis voelt en waar ruimte is voor diversiteit.
Een tool ter bevordering van diversiteit in opleidingen
Een tool ter bevordering van diversiteit in scholen.
Naast de betrokken onderzoekers die hierboven genoemd staan, hebben de volgende professionals een belangrijke bijdrage geleverd aan dit project: Ayden Gönen (pabo Eindhoven) | Esther Deb (pabo Eindhoven) | Vital Hanssen (pabo Venlo) | Sjannie Spijkers (Associate degree Pedagogisch Educatief Professional) | Angela Bruintjes (pabo Veghel/Den Bosch) | Michel van Ingen (pabo Den Bosch) | Anne van Bussel (pabo Den Bosch) | Marieke van Kessel