
Onderwijs
Docent-onderzoeker
D.J. (Dick) Siesling Msc
Lectoraat:
Dynamische Talentinterventies
Leraar+ ontwikkelt een praktische en wetenschappelijk onderbouwde toolkit waarmee scholen in Nederland en Vlaanderen een duurzaam loopbaanbeleid kunnen vormgeven. Met deze toolkit kunnen scholen zich profileren als aantrekkelijke werkgevers door uitdagende groeikansen en professionele ontwikkelmogelijkheden aan te bieden.
Door nauwe samenwerking tussen onderzoekers en de onderwijspraktijk uit Vlaanderen en Nederland ontstaan oplossingen die direct aansluiten bij concrete uitdagingen van scholen. Het resultaat is een gebruiksvriendelijke toolkit inclusief zelfscan, praktische tools en trainingen die scholen helpen bij het aantrekken en behouden van onderwijspersoneel.
Subsidieverstrekker
Interreg
Datum Project
jan 2024 - aug 2026
Partners
Leraar+ ontwikkelt een praktische en wetenschappelijk onderbouwde toolkit waarmee scholen in Nederland en Vlaanderen een duurzaam loopbaanbeleid kunnen vormgeven. Met deze toolkit kunnen scholen zich profileren als aantrekkelijke werkgevers door uitdagende groeikansen en professionele ontwikkelmogelijkheden aan te bieden.
Door nauwe samenwerking tussen onderzoekers en de onderwijspraktijk uit Vlaanderen en Nederland ontstaan oplossingen die direct aansluiten bij concrete uitdagingen van scholen. Het resultaat is een gebruiksvriendelijke toolkit inclusief zelfscan, praktische tools en trainingen die scholen helpen bij het aantrekken en behouden van onderwijspersoneel.
De toolkit richt zich op volgende thema’s:
Deze toolkit dient aan te sluiten bij concrete noden of vragen uit de onderwijspraktijk in beide regio’s én dient wetenschappelijk onderbouwd, gebruiksvriendelijk en breed inzetbaar te zijn. Om dit te realiseren werken de onderzoekspartners en onderwijspartners van bij de start nauw samen om de toolkit in co-creatie te ontwikkelen. Hiertoe identificeren we concrete vraagstukken bij iedere onderwijspartner aan de hand van een beginsituatieanalyse. Vervolgens werken alle partners samen, in een lerend netwerk, tools uit die een antwoord bieden op deze vraagstukken, met bijhorende draaiboeken. Deze worden vervolgens uitgetest, geëvalueerd, verbeterd en tenslotte doorontwikkeld tot een samenhangende toolkit.
Zowel in Nederland als Vlaanderen is er een aanzienlijk tekort aan onderwijspersoneel in het basis- en secundair onderwijs, zowel aan leraren als schoolleiders. In zowel wetenschappelijk onderzoek als het onderwijsbeleid in beide landen wordt erkend dat een degelijk loopbaan- en HR-beleid cruciaal is voor het aantrekken en behouden van onderwijspersoneel. De onderwijspraktijk heeft echter nood aan knowhow en praktische tools om een duurzaam loopbaanbeleid in scholen vorm te geven, en zo aantrekkelijke loopbaan- en groeikansen te creëren voor medewerkers.
De toolkit dient aan te sluiten bij concrete noden of vragen uit de onderwijspraktijk in beide regio’s én dient wetenschappelijk onderbouwd, gebruiksvriendelijk en breed inzetbaar te zijn. Om dit te realiseren werken de onderzoekspartners en onderwijspartners van bij de start nauw samen om de toolkit in co-creatie te ontwikkelen. Hiertoe identificeren we concrete vraagstukken bij iedere onderwijspartner aan de hand van een beginsituatieanalyse. Vervolgens werken alle partners samen, in een lerend netwerk, tools uit die een antwoord bieden op deze vraagstukken, met bijhorende draaiboeken. Deze worden vervolgens uitgetest, geëvalueerd, verbeterd en tenslotte doorontwikkeld tot een samenhangende toolkit.
Naast de betrokken onderzoekers die hierboven genoemd staan, hebben de volgende professionals een belangrijke bijdrage geleverd aan dit project:
Nanke Dokter | Anne-Marieke van Loon | Rutger van de Sande (projectleider) | Maud Slaats