Onderzoeksrapport
Dit onderzoeksrapport gaat over onderzoek naar Fontys medewerkers met cognitief talent.
Inclusie en talentgericht werken zijn belangrijke speerpunten voor Fontys Hogeschool. Daarom lopen er verschillende onderzoeken onder verschillende doelgroepen om na te gaan hoe deze groepen het beste tot hun recht kunnen komen en zich thuis kunnen voelen bij Fontys. Dit onderzoek richt zich specifiek op medewerkers met cognitief talent. Hoewel we de voorkeur geven aan de neutralere term ‘cognitief talent’, wordt in de (wetenschappelijke) literatuur vaker gesproken over (hoog)begaafdheid.
Projectleider
dr. E.M.M. (Isabelle) Diepstraten
Subsidieverstrekker
Fontys Hogeschool
Datum Project
Mrt 2023 - Mrt 2024
Partners
Inclusie en talentgericht werken zijn belangrijke speerpunten voor Fontys Hogeschool. Daarom lopen er verschillende onderzoeken onder verschillende doelgroepen om na te gaan hoe deze groepen het beste tot hun recht kunnen komen en zich thuis kunnen voelen bij Fontys. Dit onderzoek richt zich specifiek op medewerkers met cognitief talent. Hoewel we de voorkeur geven aan de neutralere term ‘cognitief talent’, wordt in de (wetenschappelijke) literatuur vaker gesproken over (hoog)begaafdheid.
Dit onderzoeksproject heeft impact gemaakt door praktische tools te ontwikkelen die medewerkers zelfinzicht geven en als hulpmiddel dienen in gesprekken met leidinggevenden en collega’s. Deze tools zijn ontworpen om inzicht te bieden in cognitief talent en om tips te geven over hoe hiermee om te gaan.
> Kenniskaarten
Deze kaarten bieden inzicht in de kenmerken, behoeften, kwaliteiten en valkuilen van cognitief getalenteerde medewerkers. Ze helpen medewerkers en leidinggevenden om beter te begrijpen wat cognitief talent inhoudt en hoe dit optimaal benut kan worden.
> Handelingskaarten
Deze kaarten bevatten tips voor zowel medewerkers als hun leidinggevenden en collega’s over hoe om te gaan met cognitief talent. Ze zijn gericht op het verbeteren van de samenwerking en het benutten van de sterke punten van cognitief getalenteerde medewerkers.
> Ervaringskaarten
Deze kaarten zijn bedoeld om meer inzicht in en feeling met de thematiek te krijgen. Ze bevatten paradoxen die afhankelijk van de context tot uiting komen. De tips op de handelingskaarten zijn gericht op het ontwikkelen van de ‘positieve’ kant van deze paradoxen.
Alle beschrijvingen en citaten op de ontwikkelde kaarten zijn afkomstig van de betrokken medewerkers en zijn met hen afgestemd. Om privacyredenen zijn namen gewijzigd. De producten zijn als PDF te downloaden en kunnen naar wens worden uitgeprint. Voor de ervaringskaarten wordt aangeraden om deze ‘landscape’ te printen, zodat elke kaart een voor- en achterkant krijgt. De producten mogen gratis gebruikt worden onder de voorwaarde van naamsvermelding.
Het onderzoek richt zich op de vraag: “Hoe kan de werkcontext van cognitief getalenteerde medewerkers het beste ingericht worden om deze medewerkers te laten floreren?” Het doel is om praktische tools te ontwikkelen die zowel medewerkers als leidinggevenden ondersteunen bij het optimaliseren van de werkcontext.
Bij het onderzoeken van de werkcontext wordt gekeken naar verschillende aspecten, zoals de inhoud, vorm en betekenis van het werk zelf. Daarnaast wordt de rol van de leidinggevende, de teamcultuur en de fysieke werkomgeving geanalyseerd. Door deze factoren te verbeteren, kunnen cognitief getalenteerde medewerkers hun volledige potentieel bereiken en optimaal presteren.
Dit onderzoeksrapport gaat over onderzoek naar Fontys medewerkers met cognitief talent.
Deze kenniskaarten zijn onderdeel van de tools die zijn ontwikkeld voor medewerkers met cognitief talent en hun leidinggevenden.
Deze handelingskaarten zijn onderdeel van de tools die zijn ontwikkeld voor medewerkers met cognitief talent en hun leidinggevenden.
Deze ervaringskaarten zijn onderdeel van de tools die zijn ontwikkeld voor medewerkers met cognitief talent en hun leidinggevenden.
Naast de betrokken onderzoekers die hierboven genoemd staan, hebben de volgende professionals een belangrijke bijdrage geleverd aan dit project: Annemieke Weterings-Helmons