Professional Leren en Ontwikkelen

NRO Talis

Teaching and Learning International Survey

Goed onderwijs begint met goed toegeruste leraren. Het TALIS-onderzoek (Teaching and Learning International Survey) brengt de werk- en leeromgeving van scholen in kaart. TALIS daagt leraren en schoolleiders uit hun ervaringen te delen over onderwerpen die in Nederland bovenaan de agenda staan: werkdruk, werktevredenheid, professionalisering en begeleiding van (startende) leraren.

Onderwijsprofessionals werken samen aan een betere toekomst voor het Nederlandse onderwijs.

Projectleider

dr. E.M.M. (Isabelle) Diepstraten

Subsidieverstrekker

NRO

Datum Project

Jun 2021 - Dec 2025

Goed onderwijs begint met goed toegeruste leraren. Het TALIS-onderzoek (Teaching and Learning International Survey) brengt de werk- en leeromgeving van scholen in kaart. TALIS daagt leraren en schoolleiders uit hun ervaringen te delen over onderwerpen die in Nederland bovenaan de agenda staan: werkdruk, werktevredenheid, professionalisering en begeleiding van (startende) leraren.

Onderwijsprofessionals werken samen aan een betere toekomst voor het Nederlandse onderwijs.

Welke impact maakt dit onderzoeksproject?

Goed opgeleide en deskundige leraren vormen de sleutel tot kwalitatief hoogstaand onderwijs en goed presterende leerlingen. Maar zij kunnen dit niet alleen. Een professionele schoolorganisatie die het leraarschap aantrekkelijk maakt, is eveneens essentieel. De werk- en leeromgeving van leraren in het basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs staat centraal in het TALIS-onderzoek van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO).

TALIS biedt leraren en schoolleiders de kans zich uit te spreken over hun vak en hun school. Het levert door (internationale) vergelijkingen waardevolle inzichten op. Het unieke van dit project is dat het een internationaal onderzoek betreft, waardoor leraren en schoolleiders een goed beeld krijgen van waar ze internationaal gezien staan. Bovendien wordt dit onderzoek om de ongeveer zes jaar herhaald, waardoor ook zichtbaar wordt of er ontwikkeling is.
 

Projectdoelstelling

Met dit project willen we in kaart brengen hoe leraren en schoolleiders in Nederland hun werk ervaren en wat ze aan professionele ontwikkeling doen. Om een goed beeld te krijgen, bekeken vanuit een breed perspectief, benaderen we van elke school het voltallige team met de vraag of ze de lijst willen invullen.

Opbrengsten

Fysiek Product

Media

Website

Website

We leggen uit wat de werk- en leeromgeving van leraren en schoolleiders inhoudt.

In samenwerking met...

Naast de betrokken onderzoekers die hierboven genoemd staan, hebben de volgende professionals een belangrijke bijdrage geleverd aan dit project: 
Marieke Buisman