Flyer
Een kort inkijkje in het actie-onderzoek over de rol van de docent op een professionele werkplaats.
Stagiaires runnen samen met professionals een specifiek daarvoor ingerichte afdeling binnen een zorginstelling. Samen met Summa Zorg werkt Fontys opleiding Verpleegkunde al enkele jaren samen aan de ontwikkeling van Professionele Werkplaatsen (PW’s) als vernieuwde stagevorm. Door docenten in te schakelen bij het opleiden, begeleiden en toetsen van stagiaires op de stageplek wordt de zorg ontlast en vindt opleiden plaats in de actuele context.
Subsidieverstrekker
NRO
Datum Project
Sept 2022 - Jun 2025
Partners
Stagiaires runnen samen met professionals een specifiek daarvoor ingerichte afdeling binnen een zorginstelling. Samen met Summa Zorg werkt Fontys opleiding Verpleegkunde al enkele jaren samen aan de ontwikkeling van Professionele Werkplaatsen (PW’s) als vernieuwde stagevorm. Door docenten in te schakelen bij het opleiden, begeleiden en toetsen van stagiaires op de stageplek wordt de zorg ontlast en vindt opleiden plaats in de actuele context.
De rol van de docent binnen de PW is complex. De focus van dit onderzoek is om meer kennis te genereren over passende begeleiding en beoordeling binnen een PW, met als doel de kwaliteit er van te verbeteren en de ervaren werkdruk in het begeleiden en beoordelen te verlagen. Activiteiten en onderzoek naar werkzame elementen vinden plaats binnen twee werkpakketten (begeleiden en beoordelen) met een cyclisch onderzoeksdesign, zodat verbeteren en kennisontwikkelen hand in hand gaan.
Werkpakket 1: begeleiden (onderzoeksleider: Susan Metz, Summa College)
Hoofdvraag: hoe kunnen docenten binnen een PW hun rol effectief en efficiënt invullen?
Werkpakket 2: beoordelen (onderzoeksleider Jaike Doedens, docent Fontys)
Hoofdvraag: hoe kan portfolio-toetsing binnen praktijkleren effectief en efficiënt ingericht worden voor de student, docentbegeleider en werkvelddeskundigen?
Aanpak werkpakket 1:
Bij Archipel Zorggroep en Maxima Medisch Centrum (MMC) zijn beide twee PW’s betrokken bij het onderzoek. In deze vier PW’s wordt actieonderzoek uitgevoerd, wat zich kenmerkt door een cyclisch proces van 4 fasen:
1.Oriëntatie
2.Planning
3.Actie en observatie
4.Reflectie en evaluatie
Per fase wordt samen met betrokken docenten data verzameld om vervolgens gezamenlijk de volgende stap te maken. Omdat je de resultaten bij de verschillende onderzoeksfases niet kent is dit een dynamisch proces.
Aanpak werkpakket 2:
Op 2 PW’s (Archipel en MMC afdeling chirurgie) en één reguliere stagesetting (Oktober) loopt er een pilot rondom portfolio-toetsing tijdens het praktijkleren. Er is een nieuw begeleidings- en beoordelingsproces ingericht waarbij portfolio-toetsing het toetsinstrument is. Er wordt data verzameld bij studenten, werkbegeleiders en de docenten praktijkleren vanuit Fontys waaruit blijkt of dit proces efficiënt en effectief is en hoe zij de werkdruk ervaren. Deze informatie wordt gebruikt om het proces door te ontwikkelen volgens actie-onderzoek. Dit is een cyclisch proces waarin interventies worden uitgeprobeerd en er aan de hand van evaluatie wordt bijgesteld
Het doel van dit onderzoek is om de kwaliteit van PW's te verbeteren en de ervaren werkdruk in het begeleiden en beoordelen te verlagen.
Een kort inkijkje in het actie-onderzoek over de rol van de docent op een professionele werkplaats.
Naast de betrokken onderzoekers die hierboven genoemd staan, hebben de volgende professionals een belangrijke bijdrage geleverd aan dit project: Marc Zamborn | Drs. Susan Metz