Kennislabs
In hybride kennislabs werken professionals samen aan oplossingen voor toekomstbestendig onderwijs.
Sprong Voorwaarts is een anders georganiseerd netwerk van onderwijsmensen. Met oog voor eigenheid en gelijkwaardigheid werken we samen aan toekomstgericht onderwijs. We organiseren kennislabs rondom vier domeinen: anders zijn, anders doen, anders organiseren en anders sturen. Kennislabs waarin we creëren, ontwerpen, onderzoeken en leren met de onderwijspraktijk en de omgeving. De kennislabs starten in september 2020. De opbrengsten, inzichten en ervaringen delen we via deze website.
Subsidieverstrekker
Sia/NRO
Datum Project
Jan 2020 - Jan 2024
Partners
Sprong Voorwaarts is een anders georganiseerd netwerk van onderwijsmensen. Met oog voor eigenheid en gelijkwaardigheid werken we samen aan toekomstgericht onderwijs. We organiseren kennislabs rondom vier domeinen: anders zijn, anders doen, anders organiseren en anders sturen. Kennislabs waarin we creëren, ontwerpen, onderzoeken en leren met de onderwijspraktijk en de omgeving. De kennislabs starten in september 2020. De opbrengsten, inzichten en ervaringen delen we via deze website.
Onderwijs vernieuwen heeft consequenties voor de onderwijsorganisatie, de rollen van en samenwerking tussen de onderwijsprofessionals. Ondanks een diversiteit aan invullingen van toekomstgericht onderwijs worstelen scholen uit verschillende sectoren met soortgelijke vraagstukken.
We onderscheiden daarbij vier (samenhangende) domeinen:
Kennislabs
Scholen hebben te maken met complexe uitdagingen om het onderwijs toekomstbestendig te maken. In hybride kennislabs van opleiders, onderzoekers, leraren en schoolleiders werken we binnen SPRONG Voorwaarts op een onderzoeksmatige wijze aan praktische oplossingen voor deze vraagstukken.
Lees meer
Voorbeelden van verschillende kennislabs zijn:
1. Studentbegeleiding in een flexibel curriculum
2. Moreel Burgerschap
3. Doorwerking van lerende netwerken in relatie tot onderwijsinnovatie
4. Inductie, begeleiden van startende leraren
5. Ontwerpen voor eigentijds onderwijs
6. Diversiteit en inclusie
7. Onderwijsmateriaal ontwerpen door docenten
8. Onderwijs en sociaal ondernemerschap
9. Stuurkracht/agency van leraren in de context van onderwijsinnovaties
Het doel van dit project is om als partners samen te werken aan het ontwikkelen en implementeren van toekomstgericht onderwijs. Dit omvat het creëren van nieuwe onderwijsconcepten en praktische innovaties die leerlingen beter voorbereiden op de toekomst. We richten ons op het aanpakken van maatschappelijke vraagstukken zoals sociale ongelijkheid, individualisering, nieuwe technologieën en duurzame ontwikkeling. Het project streeft ernaar onderwijs te bieden dat aandacht heeft voor diverse leerbehoeften, zelfsturing en samenwerking tussen leerlingen, waardoor ze optimaal voorbereid zijn op de uitdagingen van de toekomst.
In hybride kennislabs werken professionals samen aan oplossingen voor toekomstbestendig onderwijs.
Naast de betrokken onderzoekers die hierboven genoemd staan, hebben de volgende professionals een belangrijke bijdrage geleverd aan dit project:
Helma Oolbekkink-Marchand | Jeaninne Doornink | Ankie de Laat