Organisaties Leren en Ontwikkelen

SPRONG Voorwaarts

Leren en ontwikkelen voor toekomstgericht onderwijs

Sprong Voorwaarts is een anders georganiseerd netwerk van onderwijsmensen. Met oog voor eigenheid en gelijkwaardigheid werken we samen aan toekomstgericht onderwijs. We organiseren kennislabs rondom vier domeinen: anders zijn, anders doen, anders organiseren en anders sturen. Kennislabs waarin we creëren, ontwerpen, onderzoeken en leren met de onderwijspraktijk en de omgeving. De kennislabs starten in september 2020. De opbrengsten, inzichten en ervaringen delen we via deze website.

Sprong Voorwaarts is een anders georganiseerd netwerk van onderwijsmensen. Met oog voor eigenheid en gelijkwaardigheid werken we samen aan toekomstgericht onderwijs. We organiseren kennislabs rondom vier domeinen: anders zijn, anders doen, anders organiseren en anders sturen. Kennislabs waarin we creëren, ontwerpen, onderzoeken en leren met de onderwijspraktijk en de omgeving. De kennislabs starten in september 2020. De opbrengsten, inzichten en ervaringen delen we via deze website.

Welke impact maakt dit onderzoeksproject?

 

Onderwijs vernieuwen heeft consequenties voor de onderwijsorganisatie, de rollen van en samenwerking tussen de onderwijsprofessionals. Ondanks een diversiteit aan invullingen van toekomstgericht onderwijs worstelen scholen uit verschillende sectoren met soortgelijke vraagstukken.

We onderscheiden daarbij vier (samenhangende) domeinen:

  • Anders zijn (andere rollen als leraar, team etc.)
  • Anders doen (andere vakinhoud, andere manier van lesstof aanbieden)
  • Anders organiseren (andere groeperingsvormen van leerlingen, lestijden, roosters etc.)
  • Anders samenwerken en leidinggeven


Kennislabs
Scholen hebben te maken met complexe uitdagingen om het onderwijs toekomstbestendig te maken. In hybride kennislabs van opleiders, onderzoekers, leraren en schoolleiders werken we binnen SPRONG Voorwaarts op een onderzoeksmatige wijze aan praktische oplossingen voor deze vraagstukken.

 

Lees meer

 

Voorbeelden van verschillende kennislabs zijn: 

1. Studentbegeleiding in een flexibel curriculum
2. Moreel Burgerschap
3. Doorwerking van lerende netwerken in relatie tot onderwijsinnovatie
4. Inductie, begeleiden van startende leraren
5. Ontwerpen voor eigentijds onderwijs
6. Diversiteit en inclusie
7. Onderwijsmateriaal ontwerpen door docenten
8. Onderwijs en sociaal ondernemerschap
9. Stuurkracht/agency van leraren in de context van onderwijsinnovaties
 

Projectdoelstelling

Het doel van dit project is om als partners samen te werken aan het ontwikkelen en implementeren van toekomstgericht onderwijs. Dit omvat het creëren van nieuwe onderwijsconcepten en praktische innovaties die leerlingen beter voorbereiden op de toekomst. We richten ons op het aanpakken van maatschappelijke vraagstukken zoals sociale ongelijkheid, individualisering, nieuwe technologieën en duurzame ontwikkeling. Het project streeft ernaar onderwijs te bieden dat aandacht heeft voor diverse leerbehoeften, zelfsturing en samenwerking tussen leerlingen, waardoor ze optimaal voorbereid zijn op de uitdagingen van de toekomst.

Opbrengsten

Kennislabs

Kennislabs

In hybride kennislabs werken professionals samen aan oplossingen voor toekomstbestendig onderwijs.

In samenwerking met...

Naast de betrokken onderzoekers die hierboven genoemd staan, hebben de volgende professionals een belangrijke bijdrage geleverd aan dit project: 
Helma Oolbekkink-Marchand | Jeaninne Doornink | Ankie de Laat