Professional Leren en Ontwikkelen Talentontwikkeling

Young professionals in het onderwijs

De arbeidsmarkt vraagt meer dan ooit dat mensen zélf de regie nemen op hun ontwikkeling en om werkgevers die dat stimuleren en ondersteunen. Zelfregie is, naast een positieve leercultuur, de sleutel om te komen tot een doorbraak in Leven Lang Ontwikkelen (LLO). Op welke manier is het mogelijk om zelfregie bij de startende vmbo- en mbo-docent, te stimuleren?

Projectleider

D.F.M. (Danae) Bodewes MSc

Datum Project

Maart 2024 - Dec 2024

Partners

De arbeidsmarkt vraagt meer dan ooit dat mensen zélf de regie nemen op hun ontwikkeling en om werkgevers die dat stimuleren en ondersteunen. Zelfregie is, naast een positieve leercultuur, de sleutel om te komen tot een doorbraak in Leven Lang Ontwikkelen (LLO). Op welke manier is het mogelijk om zelfregie bij de startende vmbo- en mbo-docent, te stimuleren?

Welke impact maakt dit onderzoeksproject?

In samenwerking met praktijkpartner Curio brengen we middels interviews in kaart hoe startende vmbo- en mbo-docenten hun zelfregie ervaren en welke persoonlijke hulpbronnen en barrières volgens hen een rol spelen en de boventoon voeren. Naast interviews met de startende docenten zal er binnen een focusgroep aan buddy’s, coaches en opleidingsdocenten van de startende docenten worden gevraagd om hun ervaringen en inzichten te delen met betrekking tot de zelfregie van startende docenten, de rol van hun persoonlijke hulpbronnen en barrières, en in hoeverre de resultaten vanuit de interviews herkenbaar zijn.

Inzicht in zelfregie
We verzamelen alle inzichten en integreren deze in een concept-tool waarmee startende docenten kunnen reflecteren op de persoonlijke hulpbronnen en barrières die hun zelfregie beïnvloeden. Door deze factoren inzichtelijk te maken, kunnen startende docenten niet alleen hun behoeften beter formuleren, maar deze ook delen met hun begeleiders (buddy’s en coaches). De verkregen informatie geeft bovendien inzicht in hoe de organisatie de zelfregie van startende docenten en docenten in opleiding kan stimuleren met het oog op talentontwikkeling en het voorkomen van uitval.
 

Lees meer


Onze doelgroep; startende professionals
De grip op zelfregie door het inzichtelijk maken van persoonlijke hulpbronnen en barrières is met name interessant voor de groep startende professionals die nog aan het begin van hun loopbaan staan, om verschillende redenen:

  1. De leercapaciteit bij jongere individuen zijn over het algemeen hoger dan bij oudere werknemers (König, Kleinmann, Kwestel, Melchers, en Richter, 2016). 
     
  2. Young professionals hebben doorgaans een langere verwachte loopbaanperiode voor zich, dus keuzes die zij aan het begin van hun loopbaan maken, kunnen aanzienlijke invloed hebben op hun toekomstige arbeidsmarktwaarde (Ng, Eby, Sorensen, en Feldman, 2005).
     
  3. Het cultiveren van een positieve houding ten opzichte van LLO en zelfregie in een vroeg stadium van de (studie)loopbaan kan leiden tot duurzame gewoonten van levenslang leren (Hart, Molen, and Fu, 2018).

Wij hebben in dit voorstel gekozen voor de tekortsector vmbo en mbo onderwijs. Het tekort in de onderwijssector is nog steeds een uitdaging in Nederland; voor 23,1% van de totale werkgelegenheid voor leraren in het vo stond in 2021-2022 een vacature open (Staat van het onderwijs, 2023). Tegelijkertijd is het uitvalpercentage in het 1e jaar bij jonge startende leraren in het vo (< 30 jaar) 23% (Kennisrotonde, 2019). De uitval bij startende docenten op mbo-onderwijsinstellingen, een onderwijssector met groeiende aandacht in de media, is dat uitvalpercentage vergelijkbaar (20%; SOM, 2018). 

Projectdoelstelling

Het project heeft als doel om inzicht te krijgen in persoonlijke hulpbronnen en barrières van startende docenten rondom het thema zelfregie en vervolgens dit inzicht te gebruiken om effectieve (talent)interventies te ontwikkelen.